2202 PHOTO-2021-08-17-16-19-05

De Noorderhoeve is ooit begonnen als een idee van een biodynamische boer, vrijeschool leerkracht en antroposofische arts. Dit driemanschap wist een grote groep mensen te enthousiasmeren om met elkaar handen en voeten te geven aan het plan.

In 1981 hebben de initiatiefnemers van de Noorderhoeve een oude stolpboerderij met circa twaalf hectare aan de Duinweg in Schoorl gekocht. De Noorderhoeve kreeg drie idealen mee: het in de wereld zetten van biodynamische landbouw, educatie en antroposofische zorg. Stichting de Brink werd eigenaar van de gebouwen en grond én hoeder van deze drie idealen.

In de loop der jaren heeft de oude stolpboerderij aan de Duinweg plaatsgemaakt voor nieuwe gebouwen met drie gezinshuizen en een woonappartement voor medewerkers, negen zorg-appartementen, een ruime potstal, diverse binnenwerkplaatsen en kantoor- en vergaderruimtes. Het Grote Heklaantje is er in 2014 bijgekomen met een beheerderswoning, acht zorg-appartementen, een jongveestal, educatieruimte en kantoor. Verspreid over beide locaties beheert de Noorderhoeve 45 hectare, inclusief een bos en waterberging.

Sinds de oprichting is er dus ongelofelijk veel in beweging gezet, ontwikkeld, afgebroken en weer opgebouwd. Het bijzondere is dat de drie oorspronkelijke idealen – biodynamische landbouw, educatie en antroposofische zorg – in al die jaren onveranderd zijn gebleven.

Sinds 2022 is de Noorderhoeve onderdeel van de Raphaëlstichting.