Onze doelstellingen

1911 Laetitia_9380 kl

Vriendenstichting “De Noorderhoeve” heeft als doel om de ontwikkeling en kwaliteitsverbetering van educatie en zorg op biodynamische zorgboerderij de Noorderhoeve te ondersteunen. Dit doet zij door financiële middelen te werven voor projecten, die de ontwikkelingskansen van en de sociale samenhang tussen cliënten op de Noorderhoeve vergroten. Projecten die de Vriendenstichting steunt zijn bijvoorbeeld de Noorderhoeve School, uitjes voor cliënten en het opzetten van nieuwe leer-werkplaatsen.

Noorderhoeve School
Sinds 2009 is de Noorderhoeve School het belangrijkste actiedoel van de Vriendenstichting. De Noorderhoeve School biedt jaarlijks twaalf à vijftien cursussen aan. Naast verdieping van agrarische (vak)kennis en vaardigheden is het lesprogramma gericht op persoonlijke ontwikkeling. Het aanbod is afgestemd op de leerwensen van de deelnemers en de lessen zijn opgebouwd uit theorie en praktijk. De Noorderhoeve School is gebaseerd op de visie, dat ieder mens – binnen het kader van zijn of haar persoonlijke mogelijkheden – recht heeft op een leven lang leren. Door zichzelf te ontwikkelen, leert een mens de kwaliteiten van het leven in samenhang te zien. Als gevolg daarvan wordt er een reëler zelfbeeld ontwikkeld, en kan het gevoel van eigenwaarde en zelfsturend vermogen groeien. De inhoud van de lessen is gebaseerd op deze visie en het competentieoverzicht voor het mbo. Bekijk hier het actuele Noorderhoeve Schoolprogramma.